niedziela, 11 stycznia 2015

I jeszcze dwaj komuniści

Wspaniała Czytelniczka, Miss Grim, pozwoliła rozwikłać zagadkę drugiego zdjęcia z łódzkiego procesu. A ja przy okazji znalazłem w albumie trzeciego aresztowanego, więc mały dopisek.


Na zdjęciu widzimy 26-letniego Szmula Krengiela lub Kręgla - był sądzony wraz z 20-letnim Eleazarem Grünbergiem i obywatelem, którego nazwiska wcześniej nie mogłem odczytać - był to 24-letni Daniel Machel Warszawski:


Wszyscy oni byli sądzeni 24 IX 1929 roku za działalność komunistyczną z dwoma jeszcze kolegami: 24-letnim Izraelem Frydbergiem i 28-letnim Janem Gutnerem. Sprawa - z uwagi na to, że oskarżonym jest syn ważnego posła - robi się tak sławna, że odciąga publiczność nawet od procesu słynnej zbójeckiej bandy "Władców nocy":



Ostatecznie Frydberg dostał wyrok pięciu lat ciężkiego więzienia, Gutner - czterech, Warszawski i Kręgiel po dwa, a Grünbaum półtora (więzienia zwykłego), przy czym sąd przychylił się do wniosku obrony i ze względu na młody wiek oraz niekaralność środek zapobiegawczy (przez zgłoszeniem się do więzienia) zamieniono mu z aresztu na trzy tysiące złotych kaucji - sumę dużą, ale z pewnością nie zbyt dużą na możliwości Grünbauma seniora.

O ich dalszych losach nic nie wiem - nitka doprowadziła mnie tylko do Grünbauma.


Za: album, "Republika" nr 263, 25 IX 1929

3 komentarze:

  1. Taki fajny, ciekawy blog, a taki tu rozgardiasz. Popracuj, Detektywie drogi, nad szablonem, niech cieszy oko i zachęca. Zdjęcia można ustawić tak, żeby pasowały. W ustawieniach masz na górze projektanta szablonów, gdzie da się rozsunąć bloga.
    Chcę tu wracać:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, jakiekolwiek zadania tego typu mnie przerastają; kiedy 5 lat temu zakładałem bloga, to chyba ze trzy razy wszystko próbowałem ustawić. Trudno. Takie moje melepeckie oblicze!

      Usuń
    2. Jakby coś trzeba było pomóc to pisz, na moim blogu znajdziesz maila.

      Usuń